Vonóhorog Tudástár
Ne vásárolj vonóhorgot, ameddig ezt el nem olvastad!
Ha már van vonóhorog az autódon:
1. "Elveszett a vonógömböm!'" "Elveszett a kulcsom!" kérdésekre válasz:
Vonógömb pótlás szinte csak BOSAL-ORIS és AUTOHAK vonóhorgoknál jöhet szóba utólagosan. Egyes vonógömbökre heteket kell várni (egyedi gyártás, ahány autó annyiféle vonógömb). NEM, NEM létezik olyan, hogy polcról adunk és belepróbáljuk.
a, Gyári vonóhorog gömbpótlás
Még egy jó hír: ha látod az autógyártódat is feltüntetve a vonóhorgon a horoggyártó mellett, akkor FELEJTSD EL A GÖMBPÓTLÁST, mert nincs, nuku. Az autógyártó gyáriként berendelt annakidején párezer darab vonóhorgot amikor még gyártották az autódat és a "gyári vonóhorgokat" meg lehetett venni az autódhoz a márkakereskedésnél, de ezek a horgok direkt más méretekkel lettek legyártva és semmilyen vonógömb pótlást nem biztosítottak hozzá az utókornak.
b, Vonóhorog kulcspótlás
Kulcspótlás egyszerűbb, raktáron is szokott lenni, viszont szintén csak BOSAL-ORIS és AUTOHAK vonóhorgoknál jöhet szóba. Westfalia kulcsot csak akkor tudunk pótolni, ha ötszámjegyű a zárhengeren lévő beütött szám. Kulcspótláshoz minden esetben szükség van a zárhengeren lévő számra.
Ha még nincs vonóhorog az autón és beszerzését tervezed:
1. Miért tőletek vásároljak?
- Laci vagyok és értek a vonóhorgokhoz. Sok időt és pénzt spórolsz meg, ha napi szinten vonóhorgokkal foglalkozó szakértőtől veszel vonóhorgot, mert teljesen átlátja a kínálatot és az igényeidnek megfelelő vonóhorgot kapod, amivel később se lesz gondod és mert tudja azt a pár apró trükköt, ami miatt nem kell kicserélni egy már vásárolt vonóhorgot, mert nem jó az autóra. Az a szituáció sokmindenkinek ismerős lehet, ha nem is vonóhoroggal, de más autós alkatrésszel, amikor az autó áll és a szerelő meg ideges...
Ha felszereled/szerelteted a vonóhorgot, mindenképpen műszaki vizsga szükséges, hogy az ott kapott műszaki adatlapon lévő vontatási adat bekerüljön a forgalmiba az okmányiroda által.
2. Vonóhorgot akarok az autómra mi a menete ennek?
- Vásárolj egy vonóhorgot Lacitól. :)
3. Mit kell még a vonóhorog mellé vásárolnom?
Amikor nálunk vásárolsz egy vonóhorgot az a következőket tartalmazza:
- Maga a vonógömb és a vonóhorog-test és a szerelékei,
- a csavarcsomag amivel felerősíted a karosszéria furataihoz,
- a tanúsítvány,
- ingyenes szállítás és persze a profi szakértés.
MŰBIZONYLATról, vagyis mai nevén TANÚSÍTVÁNYról pár szó:
Régi nevén műbizonylat feliratú papír . Ma már ne ijedj meg, ha ORIS (BOSAL) gyártmányú vonóhorgot veszel és miután megkapod és kicsomagolod, és nem találsz műbizonylat feliratú papírt. Nem kell megijedni. Ennek az oka az, hogy egyébként teljesen szabályosan a szerelési utasítás első vagy második oldala tartalmazza az úgynevezett típusjóváhagyási tanúsítvány részt (európai uniós zászlócska vagy ,,homologation'' felirat, és ,,E'' vagy ,,e" betűvel kezdődő számsor például: E75 5R-011771) Tehát ez a tanúsítvány rész teljes mértékben elfogadott műszaki vizsgán!
4. Új vonóhorog esetében mindig kell a műbizonylat?
NEM. Attól függ milyen jóváhagyási jelzéssel rendelkezik a vonóhorog.
Mi is az a jóváhagyási jelzés?
Egy bekarikázott, vagy bekeretezett betű a vásárolt vonóhorog azonosító tábláján, papírjain, mellyel a gyártó felelősséget vállal az adott alkatrész használatának és beépítésének alkalmassága kapcsán. Két típust különböztetünk meg a vonóhorog felszerelése kapcsán:
1. “H” jóváhagyási jelzés: (jellemzően a nálunk Kisipari gyártóval ellátott vonóhorog)
A “H” betűjel magyar gyártóra utal. Az ilyen jellel rendelkező vonóhorgokat kötelező ellátni műbizonylattal is. / tehát kapnod kell ,,Műbizonylat'' feliratú papírt is a csomagban a vonóhorog mellé/ Ezek jellemzően ,,Kisipari'' gyártóval megjelölt vonóhorgaink. Fontos tudni, hogy ilyen H jóváhagyással megjelölt vonóhorgokat, csak itthon Magyarországon lehet leműszakiztatni. Tehát Kisipari vonóhorgok csak magyar rendszámos autóra rakható és műszakiztatható!
2. “E” jóváhagyási jelzés: /Bosal-Oris, Autohak, Umbra, Aragon, Steinhof, GDW, Westfalia stb)
Az “E” betűjel az európai jelzés rövidítése. Azon gyártók, akik elnyerték az európai jelzést úgynevezett típusjóváhagyási tanúsítványt adnak alkatrészeikhez. Itt a szerelési utasítást (típusjóváhagyási tanúsítványt) amit kaptál a vonóhoroghoz kell bemutatni műszaki vizsgán. /mivel azon a papíron van az ,,E'' jelzés/ Az “E” jelzés magába foglalja ugyanis azt, hogy a gyártó felelősséget vállal az alkatrész beépítésének alkalmassága kapcsán. Egyaránt levizsgáztatható magyar vagy bármely európai rendszámos autóra az E jóváhagyási jelzéssel ellátott vonóhorog!
5. Kell még valamit vennem a nálatok vásárolandó vonóhorog mellé?
- Igen, és két eset áll fenn mindig:
- Ha hagyományos hátsó két lámpáról leveszem az áramot kábelköteggel szerelhető az autó: egy visszajelzést meg kell oldani. (hang, vagy fény(led) visszajelző minden esetben jó megoldás, vizsgán hang-vagy fény visszajelzést követel a vizsgabiztos az utastérben, mely a vezető számára jelez, hogy vontatmány van az autó mögött)
- Ha CAN-BUS elektronikás az autó: akkor kell egy CAN-BUS elektronika szett ami már minden villamossági alkatrészt tartamaz (vezérlőegység, kábelezés, dugaljzat, szerelékek) ami a villamossági bekötéshez szükséges.
6. Mi a menete miután megvettem az alkatrészeket?
1. Keresel egy szerelőt, aki felszereli (én is tudok a szerelésben segíteni Kecskeméten, vagy Budapesten rajtam keresztül lehet időpontot foglalni mindkét helyre)
2. Ha fel van szerelve a vonóhorog akkor szükséges a vonóhorog tanúsítvány papírjára (régi nevén műbizonylatára) egy szerelő általi igazolás, hogy ő felszerelte a vonóhorgot (rendszerint pecsét és aláírás és egy ,,Vonóhorog felszerelve'' megjegyzés), ezt a hivatalos szakszerelő/műhely általi aláírás-pecsét kombót rendszerint kérheti a műszaki vizsgabiztos, mert számukra ez előírt a vonóhorog műszaki vizsgáján.
3. Elviszed műszaki vizsgára (minden esetben kell műszaki vizsga frissen felszerelt vonóhorogra) és az ott kapott műszaki adatlapon szereplő vontathatósági adatot beütik a forgalmiba az okmányirodában, tehát a műszaki adatlappal majd új forgalmit kell igényelned az okmányirodába. Minden más olyan mint egy ,,rendes" műszaki, csak kéred a vonóhorogra is műszakiztatást -ellenőrzést.
7. Bontott vonóhorgot keresek, bontott vonóhoroghoz adj nekem műbizonylatot Laci!
Laci: Nem, nem és nem. Nem foglalkozunk bontott vonóhorog árusítással, műbizonylat kiadással bontott vonóhoroghoz és bármilyen más nem tőlünk vásárolt vonóhoroghoz sem.
8. Elvesztettem a fejet, vonógömböt, mert én hagytam el, nem adta ide a régi tulaja az autónak, külföldről van az autó, de nincs feje a vonóhorognak blablabla. :)
- Bosal -Oris -Autohak néha Westfalia és kisipari vonóhorgok esetén tudunk csak és kizárólag vonógömböt adni utólag.
- Ha gyári embléma ott van a vonóhorog adattábláján (pl a gyári VW vagy Renault vagy bármilyen autómárka jelzése) akkor esélytelen a vonógömb beszerzése utólag. Azért mert más a vonógömb kialakítása mint az aftermarket-utángyártott pl. Bosal terméké, hiába az autógyártó megjelölés mellett a bosal vagy oris megjelölés. Ilyenkor a bontóban kotorászás marad gömb után, vagy én tudok segíteni komplett vonóhorog cserében. (volt már rá példa nem egy, hogy az ügyfél megunta a kutakodást és kompletten lecserélte az autón a vonóhorog testet.)
9. Elhagytam a kulcsot a levehető vonógömbös vonóhorgomhoz.
Tudunk segíteni, de csak BOSAL ORIS és AUTOHAK márkák esetében. Itt lehet az autógyártó jelzése is a horgon, ugyanis a kulcs ugyanaz a gyári és utángyártott vonóhorgoknál is. Kulcskérés esetén, nézd meg a zárhengerbe (ahova bedugod a kulcsot) beütött számot és azt diktáld be nekem.
10. Vonóhorog típusok
Elsősorban ismertetném a 4 féle vonóhorog típust.
a, Hegesztett / fix fejű vonógömbbel ellátott vonóhorog.
Hazánkban népszerű olcsó vonóhorgok, azonban haladva az Európai Uniós jogharmonizáció felé a jövőben hazánkban is tilos lesz a használatuk(a környező országokban Ausztria, Szlovénia már nem is felszerelhető,Szerbiában aki még nem EU tag szintén megtiltották a felszerelésüket) vagy a már ezzel szerelt gépkocsik nem vizsgázhatnak le, a vonóhorgot le kell szereltetni és csak csavarozható változat lesz a minimum követelmény. Ennek számos előnye van pl. gömbkopás vagy sérülés esetén nem kell cserélni a komplett vonóhorgot csak a fejrészt,nyersanyag és környezet kímélés.
b. Csavarozható / szerelhető vonógömbbel ellátott vonóhorog.
Szinte minden típushoz elérhető vonóhorog fajta, ár/érték arányban a legjobb választás. A legtöbb gyártó kínálatában ez a vonóhorog típus a leggyakoribb. Ezek vonóhorgok se minden autó típushoz jók a rendszámtakarásuk miatt.
c, Levehető / kulcsos / excenteres / reteszes vonógömbbel ellátott vonóhorog.
Speciális, egyedi felhasználói igények hívták életre ezeket a vonóhorgokat. Ezek az igények többek között esztétikai (ne látszódjon használaton kívül a vonófej) . Nagy előnyük, hogy az ilyen vonóhorgokkal szerelt autókat kötelező levizsgáztatnia a műszaki vizsga bázisnak. Két fajtájuk létezik: vízszintesen illetve függőlegesen kivehető fejű vonóhorog. Leszedhetőségük szerint lehetne karos megoldások (egy karral kilazítható a horog, ennek hátránya, hogy a fej könnyen ellopható), és kulcsos megoldások, amikor a fejnek van egy kulcsa mely nélkül nem vehető ki a vonófej a helyéről)
d, Egy ritka és egyben új típus is megjelent napjainkban a piacon
ez az ,,oris’’ technológia mely a gyártóról kapta a nevét (a bosal cég leányvállalata), itt a vonóhorgot egy kézmozdulattal belehet fektetni az autó alá, dugaljtartó lemez visszahajtható, a vonóhorogból nem látszik semmi. Ilyen típusú vonóhorgokat csak nagyon kevés autó típushoz gyártanak (és jellemzően 2010-től) jellemzőjük a magas minőség, praktikusság és a többi vonóhorogfajtához képest magas ár.
Említést kell tenni az alsó rendszámos autókról (rendszám a lökhárítóban van) Itt a vonóhorog felszerelt állapotban nem érheti el a rendszámtartó alsó részét. Lehetséges megoldás a rendszámtartó keret kialakított hely szerint a legmagasabb állásba átszerelése(pl Toyota Yaris, Vw Polo Fiat Grande Punto), ha még így is elérheti a gömb a rendszámtartót akkor csak a kivehetős vonóhorgok jöhetnek szóba.
Szintén említést kell tenni arról a tényről,hogy hiába van egy vonóhorognak gyártási engedélye a vizsgabázisok megtagadhatják a vizsgáztatást, ez leginkább a hegesztett (fix) fejű vonóhorgoknál illetve az alsó rendszámos autóknál fordulhat elő, ahol csak levehetőfejes vonóhorgot fogadnak el.
11. Mi szükséges a vonóhorgon kívül?
Másodsorban ami nagyon fontos az a vonóhoroghoz tartozó elektronika illetve egyéb kiegészítők.
12. Vettünk egy vonóhorgot, mi szükséges még hozzá?
Szükséges az elektronika vagy irányjelző (villogó, index) visszajelző! Ilyenkor két eset állhat fenn:
a, Hagyományos kábelkészlettel szerelt autó: ilyenkor szükséges egy hagyományos kábelkészlet + egy visszajelző ami hang vagy fény visszajelzéssel jelez, mindkettőt elfogadják műszakin (egyáramkörös vagy két áramkörös, attól függően, hogy az indexeket hány áramkör működteti, hangvisszajelzőnk kétáramkörös, tehát bármihez jó)
b, CAN-BUS elektronikával ellátott autó: Ilyenkor a CANBUS elektronika csomagban minden benne van, nem szükséges a visszajelző + kábelkészlet!
Tehát alapvetően két féle elektromos kábel készlet tartozik egy vonóhoroghoz:
- Hagyományos kábel szett (dugalj, vezetékek, csavarok) Olyan gépjárműveknél, ahol még nincs központi elektronika. Itt elég a vonóhoroghoz a vezetékes dugaljzat és típustól függően egy vagy két áramkörös visszajelző.
- CAN BUS elektronikával ellátott kábel készlet (CAN BUS ellenállás, visszajelző, dugalj vezetékek, csavarok)
Na, de mi is az a canbus elektronika?
A CAN-BUS elektronika: Autónk mindenféle elektronikáját kezeli egy számítógép. Jó jó…. de miért kell nekem canbus elektronika csomag ami jóval drágább mint a hagyományos? Ez egy újabb átverés?? Csak több pénzt szeretnének legombolni rólam???
NEM! Az újabb fejlesztésű autókban általában 2000-es évektől, de régebbi nagy luxus limuzinokban már a 90-es években is rengeteg kiegészítő plusz elektronika van az autóban (ABS-ESP-ASR, BSI egység, komolyabb motorvezérlők, Navi, DVD, automata tükrök, memóriás elektromos ülések) melyek egy úgynevezett CAN hálózatba (majd később megjelent a LIN és MOST hálózat is) illesztve kommunikálnak a fentebb már említett vezérlőegységek egymás között rendszerint egy adott feladatra ellátására megtervezett keresztmetszetű vezetékekkel. Ezért már a hagyományos ,,leveszem a két hátsó lámpáról az áramot'' megoldás nem működik CAN-BUS-os autóknál, mert az adott lámpavezeték is benne van CAN hálózatban, így csak a lámpa áramellátása a feladata az adott vezetéknek, de ha még plusz belekötjük az utánfutó áramellátását-lámpáit is akkor már túlterheljük az adott vezetéket, ezért túlmelegedhet, egyéb hibát okozhat a CAN hálózatban, de szélsőséges esetben kiéghet az autónk. A CAN-BUS hálózattal ellátott autókhoz tehát nagyon is fontos és elengedhetetlen a CAN-BUS vezérlőegység készlet választása, mert így tulajdonképpen egy külön kört tudunk bekötni a CAN hálózatba ,,utánfutó vezérlőegység" címszó alatt az eredeti vezetékek zavarása nélkül. Tehát kell a CANBUS vezérlőegység a CAN-BUS-os autóhoz, több szempontból is, melyek a következők:
- Csak a canbus elektronikával fog működni hibamentesen az utánfutó (és az autó) elektromos berendezései. Egy példa: ,,canbusos’’ autónál ha lepöccintjük az index kart és gyorsan visszahelyezzük alapállapotába, akkor az autó (a benne lévő canbus-nak köszönhetően) mindenképpen indexel még hármat helyettünk! (a műszerfalon is látható) CAN-BUS vezérlőegység szett beszerelése esetén az utánfutó is fog hármat indexelni!
- Biztonság, védelem és ezáltal költségkímélés is, ugyanis az elektronikában lévő ellenállás megakadályozza, hogy az utánfutóban keletkező esetleges zárlat eljusson az autóban lévő CANBUS számítógépig, így a 20 ezres elektronika megy tönkre (nem jellemző, mert kibírja a zárlatot), nem pedig a minimum 3-400 ezres számítógép az autóban!
Rendelésnél kérd segítségünket és az autóhoz megfelelő elektronikát fogjuk küldeni, számos esetben nem igényli a szerelő a CAN-BUS vezérlőegység szettet, vagy nem is tudja mi az. Minden esetben legjobb képességünk szerint segítünk ennek kiválasztásában.
Másik fontos tartozék vonóhorognál a visszajelző beépítése (amennyiben nem CANBUS-os az autó, hanem a hagyományos kábelköteggel szerelhető)
Kétféle irányjelző visszajelzőt különböztetünk meg:
- Egy áramkörös: Az autó mind a négy irányjelzőjét (indexét) egy áramkör működteti.
- Két áramkörös: Az autó mind a négy irányjelzőjét (indexét) két áramkör működteti.
Visszajelző a CANBUS elektronikához nem kell, mert azt tartalmazza!
Típusfüggő, hogy melyik visszajelző szükséges, ha nem vagy biztos benne kérdezz
minket bátran!
13. Új vonóhorog esetében mindig kell a műbizonylat?
NEM. Attól függ milyen jóváhagyási jelzéssel rendelkezik a vonóhorog.
Mi is az a jóváhagyási jelzés?
Egy bekarikázott, vagy bekeretezett betű a vásárolt vonóhorog azonosító tábláján, papírjain, mellyel a gyártó felelősséget vállal az adott alkatrész használatának és beépítésének alkalmassága kapcsán. Két típust különböztetünk meg a vonóhorog felszerelése kapcsán:
1. “H” jóváhagyási jelzés:
A “H” betűjel magyar gyártóra utal. Az ilyen jellel rendelkező vonóhorgokat kötelező ellátni műbizonylattal is. / tehát kapnod kell ,,Műbizonylat'' feliratú papírt is a csomagban a vonóhorog mellé/ Ezek jellemzően ,,Kisipari'' gyártóval megjelölt vonóhorgaink. Fontos tudni, hogy ilyen H jóváhagyással megjelölt vonóhorgokat, csak itthon Magyarországon lehet leműszakiztatni. Tehát Kisipari vonóhorgok csak magyar rendszámos autóra rakható és műszakiztatható!
2. “E” jóváhagyási jelzés:
Az “E” betűjel az európai jelzés rövidítése. Azon gyártók, akik elnyerték az európai jelzést, nem kötelesek műbizonylatot adni alkatrészeikhez. Itt a szerelési utasítást amit kaptál a vonóhoroghoz kell bemutatni műszaki vizsgán. /mivel azon a papíron van az ,,E'' jelzés/ Az “E” jelzés magába foglalja ugyanis azt, hogy a gyártó felelősséget vállal az alkatrész beépítésének alkalmassága kapcsán. Egyaránt levizsgáztatható magyar vagy bármely európai rendszámos autóra az E jóváhagyási jelzéssel ellátott vonóhorog!
14. A kulcsszó felelősség
Használt és bontott vonóhorog alkatrészek kapcsán is mindig meg kell jegyezni, hogy ki a felellős az adott berendezés alkalmassága kapcsán.
Ezért lehetőleg NE vásároljunk:
- Használt vonóhorog berendezést típusazonossági nyilatkozat nélkül!
- “H” betűjellel ellátott vonóhorog alkatrészt műbizonylat nélkül!
Most már tudjuk hogyan vásároljunk szakszerűen vonóhorog alkatrészt, de mik a további teendőink, hogy szabályosan is használni tudjuk azt a forgalomban?
15. Vonóhorog felszerelés
Kötelező a lepecsételt beszerlési nyilatkozat! / ezt a szervizek rendszerint a vonóhoroghoz mellékelt papírra állítják ki tartalma: ,,Felszerelve'' és egy hivatalos céges pecsét. Mostantól csak olyan szervizben lehet vonóhorgot felszereltetni, aki képes kiállítani egy beszerelési nyilatkozatot.Tehát minden Bosal Autohak vonóhoroghoz a műbizonylat már nem egy ,,Műbizonylat'' feliratú papír, hanem az európai normáknak /egyszerűbb ügyintézés, kevesebb papír/ megfelelően a szerelési utasítással van úgymond egybeolvasztva
16. Vonóhorog műszaki vizsgáztatás
A műszaki vizsgáztatás nem kerül többe amikor a vonóhorgot is szeretnénk levizsgáztatni, mint egy alap műszaki vizsga. Nyilván érdemes a vonóhorog felszerelést és a vonóhorog műszaki vizsgáztatását a hamarosan lejáró műszaki vizsgához igazítani, így nem kerül semmivel többe a vonóhorog műszaki vizsgáztatása, mint egy normál műszaki vizsga. Nagyon fontos, hogy vonóhorog felszerelést végző műhellyel töltessük ki a műbizonylat műhelyre vonatkozó részét, mert a kitöltött műbizonylatot kérni fogják a műszaki vizsgán! A műszaki vizsgán megvizsgálják a vonóhorog műbizonylatát és a kapcsolási magasságot. A kapcsolási magasság és a vontatási adatok bekerülnek egy új forgalmiba (régibe nem nem lehetséges) amit ki kell fizetni.(6000 Ft-os költség jelenleg)
Hozzászólások Vonóhorog Tudástár cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.